Proč není Pavilon u základní školy větší a bude stát v Mníšku regionální škola?
V souvislosti s řešením kapacit mateřských škol a se snahou nacpat do základní školy děti z mateřské školy, vyvstala i otázka kapacity základní školy. Pavilon byl už od počátku navrhován jako přístavba stávající základní školy, který měl její kapacitu i se základní školou navýšit na maximální možnou míru, to je přibližně 900 dětí. Na tuto kapacitu byla dimenzována i tělocvična venkovní hřiště a jídelna a vše ostatní, co se školou souvisí.
"Pavilon nemohl být větší, musel být dimenzován tak, aby
počtu dětí odpovídala kapacita jídelny, venkovních hřišť a tělocvičny. Základní
školu v tomto místě už nejde dál rozšiřovat. Pavilon má přibližně 250 míst
a nemůže být dvakrát tak velký, protože by musela být mnohem větší i
tělocvična, školní jídelna a hřiště a na to není u základní školy dost místa,"
vysvětluje Pavla Duchoňová bývalá členka a předsedkyně sdružení Fabiánek a
bývalá vedoucí investičního odboru města.
Pavilon byl navrhován hlavně pro děti z Mníšku
Pavilon základní školy byl navrhován primárně pro děti z Mníšku a tento prostor nemohl a ani v budoucnu nemůže řešit školství v celém regionu. Školství v regionu si musí řešit buď jednotlivé obce samy, nebo musí vzniknout společná regionální škola.
"Výstavba regionální školy dejme tomu pro 450 dětí s veškerým zázemím, jako je tělocvična, hřiště, jídelna, družina, parkoviště a příjezdová komunikace bude stát dnes víc než půl miliardy korun a je to vize na dlouhou dobu dopředu. Tomu musí odpovídat i adekvátně velký pozemek. Takováto škola, i kdyby se na ní nyní již dva roky intenzivně pracovalo, a již dnes by existovaly alespoň základní plány, a byl vybrán pozemek, by se připravovala a stavěla ještě dalších 6 až 8 let. Příkladem takovéto školy je Amos v Psárech, vysvětluje Klára Cihlová, členka finančního výboru a vedoucí finančního odboru v Jílovém u Prahy.
Je to jistě dobrá cesta i plán jak vyřešit školství
v regionu, ale než se tak stane, musí Mníšek využívat základní školu s
Pavilonem k tomu, k čemu byla určená, tedy jako školu a nervat do ní ještě
školku. Sloužit musí především pro
místní děti a teprve volnou kapacitu je možno nabídnout pro region.
Navíc plánovaná spádová škola nemusí být postavena v Mníšku, ale třeba v Řitce. Možností je více.
Za STAN Petr Digrin