Realizace kontejnerové školky je možná, jen to chce trochu máknout.
Mníšek pod Brdy opět řeší problematiku umístění dětí do mateřských školek a v návaznosti s tím i do základní školy. Mníšek se rozrůstá, stěhují se sem nové a mladé rodiny s malými dětmi. Toto je stav samozřejmě vítaný. V Mníšku pod Brdy je prostě krásně. Ovšem problém je tady a musí se řešit, ne jen mluvit, diskutovat a hledat, co kdo řekl a neřekl, hádat se a obviňovat, co se přesně zapsalo v zápisech a co ne. Je třeba se zastavit a hledat cestu, co je třeba udělat a ne hledat důvod, proč to nejde. Podívat se na situaci s odstupem a nadhledem a hledat cestu. Osobně jsou pro mě hádky a dohadování únavné a nekonstruktivní.
V letech 2014 - 2018 se dařilo i přes všechny starosti, problémy a nesnáze každoročně vytvořit nová místa v základní škole i mateřských školách.
Tomu ale ještě dříve předcházela rekonstrukce obou stávajících školek - MŠ Nová a MŠ 9. května. Celkem zde bylo zřízeno 5 tříd. Tři v MŠ 9. května a dvě v MŠ Nová. Snahy a úsilí o provoz školek a péči o děti nelze oběma paní ředitelkám upřít. Stejně tak ředitelkám základních škol. Je to těžká a náročná práce, ale věřím, že i hezká. V rámci realizace nové lokality Eden byla vybudována nová kruhová mateřská škola v Edenu. Jako detašované pracoviště byla přičleněna provozně k MŠ Nová. Zde byla zřízena jedna třída. Malá školní zahrada neumožňovala zvýšit počet dětí v této školce. Do toho začaly vznikat i nezávisle nestátní zařízení na neziskové platformě z čisté iniciativy rodičů, která pomohla vyřešit problém s umístěním dětí předškolního věku.
Následně právě v letech 2014 - 2018 se řešila problematika školství v našem městě ve velkém. Každoročně se podařilo zřídit nové prostory pro mateřské školy a současně s tím i prostory pro nové třídy ve stávající základní škole. Děti rostou rychle. Mateřské školy vystřídá základní škola. Prostor musí být zajištěn i v dalších krocích. Byl to těžký a náročný úkol pro celé město, odpovědné pracovníky úřadu, ředitelky škol a školek. V neposlední řadě pro rodiče, kteří byli v nejistotě. Realizace byla často v nemožných časových termínech a tlaku.
V zmiňovaném období 2014 - 2018 se podařilo získat i dotaci na zkapacitnění základní školy. Z ní byla postupně realizovaná rekonstrukce části prostor školy. Bývalé dílny byly přetvořeny na třídy a učebnu výpočetní techniky, místo staré terasy vznikla nová třída a v suterénu školy vnikly prostory pro praktickou výuku - dílny a kuchyňka. To vše včetně sociálních zařízení a povinného zázemí pro navýšení počtu žáků.
Následně byla postavena velká tělocvična, šatny a sociální zařízení, zřízeny další tři třídy a povinné zázemí pro žáky i učitele v kontejnerech a postaven nový pavilon základní školy. Realizaci tělocvičny a pavilonu se teď nebudu věnovat. Je to námět na jiné téma.
Při rekonstrukci a stavebních pracích uvnitř školy jsme se soustředili na to, aby probíhaly od poloviny června a během velkých letních prázdnin. Děti v září nastupovaly do nových zařízených tříd. Pouze při realizaci kontejnerových tříd došlo k termínovému posunu a děti několik týdnů strávily v náhradních prostorách ve škole a kulturním středisku. Stavba tělocvičny i pavilonu probíhala také velmi rychle. Z celé realizace zkapacitnění základní školy se nepodařilo zrealizovat pouze připojovací krček od šaten k nové velké tělocvičně. Proto se dočasně vstupuje do nové tělocvičny venkem nebo přes starou tělocvičnu. Snad se tato poslední část podaří někdy zrealizovat. Uvidíme.
Paralelně s těmito pracemi v základní škole se řešila kapacita mateřských školek. Obě mateřské školy, včetně detašované školky v Edenu dosáhly svého maxima a bylo jasné, že se situace musí řešit.
Jak jsem se zmínila, zkapacitnění školky v Edenu bylo závislé na velikosti školkové zahrady.
S majiteli sousedního pozemku se podařilo vyjednat odkup tohoto pozemku a jeho jedna část se použila na rozšíření školkové zahrady. Bylo nutné stávající pozemek vyčistit, upravit a udělat nové oplocení. Současně s tím bylo třeba udělat opatření pro zkapacitnění ve školce. Z jednoho velkého prostoru udělat dvě třídy, upravit vhodně sociální zařízení a interiér tak, aby vyhovoval dostatečně požárním a hygienickým normám. Během léta se podařilo vytvořit prostor pro další jednu třídu, do které počátkem školního roku nastoupily další děti. Celkem se tedy školka v Edenu rozšířila na dvě třídy.
V dalším roce jsme řešili úpravu prostor družiny na Malém Náměstí na mateřskou školu. Na Malém Náměstí vedle mateřské školy Nová byla stará budova školní družiny. Vzájemnou dohodou a jednáním se základní školou bylo dohodnuto, že se školní družina přesune do prostor základní školy a v místě družiny vznikne nová mateřská školka. Bylo jistě náročné pro školu zajistit a vyřešit prostory družiny v základní škole. Nicméně se podařilo. V prostorách na Malém Náměstí byla opět během letních prázdnin provedena kompletní rekonstrukce vnitřních prostor a úprava školní zahrady. Nově bylo potřeba udělat elektrické rozvody, vodu a i částečně kanalizaci. Opravit stěny i stropy. Kompletně se musely zrekonstruovat sociální zařízení a nově udělat výdejna jídla. Organizačně byla budova této školky přičleněna jako detašované pracoviště k Mateřské škole 9. května. Počátkem září opět do nových prostor nastupovaly dvě plné třídy dětí.
Pro neznalé stavu věci doplňuji, že se nejednalo o žádné provedení jednoduchých stavebních úprav. Šlo vesměs o složité stavební práce a úpravy. Vždy celé akci předcházela složitá a náročná jednání s ohledem na navazující práce a kroky. Akce muselo projednat město, hledala se nejvhodnější varianta, následně probíhala jednání mezi městem, školou, školkami a případně dalšími organizacemi a spolky. Bylo nutno vytvořit projektovou dokumentaci. Tu projednat s dotčenými orgány státní správy (hygienou, hasiči) a správci sítí (vodovod, kanalizace, elektřina a plyn, datové sítě a rozvody) a následně získat stavební povolení stavebního úřadu. Kdo stavěl rodinný dům, ví, že je to zdlouhavá a časově náročná práce. K tomu se musí připočítat výběrová řízení na dodavatele staveb a projednat s dodavatelskou firmou časovou náročnost. Vždy se nám podařilo vyjednat neuvěřitelné termíny realizace od půli června do konce srpna, aby se děti dostaly do vzdělávacích zařízení včas počátkem školního roku. Vesměs příprava zabrala více času než samotná realizace. Přípravné administrativní práce zabraly v reálném čase 6 až 9 měsíců. Samotná realizace probíhala v řádech dnů, odhadem 80 - 90 dnů.
Příkladem je realizace kontejnerových tříd v areálu základní školy, která může sloužit jako vzor pro realizaci např. kontejnerové mateřské školy. Po počátečních jednáních vedení města, školy a dalších bylo dohodnuto, že je nutné zrealizovat nové další třídy v základní škole. První jednání proběhla někdy na přelomu dubna a května s tím, že v září téhož roku nastoupí děti do prvních tříd. Jako nejvhodnější varianta z hlediska realizace byla navržena varianta právě kontejnerových tříd. Proběhla základní příprava a jednání nad přípravou projektové dokumentace. První velké projednání proběhlo na zastupitelstvu města počátkem června. Koncem června proběhlo další jednání zastupitelstva a byl vybrán dodavatel stavby. Během velmi krátké doby bylo nutno provést projednání a zpracování projektové dokumentace s příslušnými orgány, včetně ředitelství silnic a dálnic, protože kontejnery zasahovaly do ochranného pásma dálnice, dále nutné úpravy okolí jako vyřezání dřevin a stromů, vyřešit napojení na vodu, kanalizaci, elektřinu a s ohledem na vytápění provést plynovou přípojku.
Mezitím se již zadala výroba kontejnerových tříd. Provedlo se osazení základových pasů a patek, na které měly být kontejnery posazeny. V polovině září byly kontejnery na svém místě a o pár týdnů později pak děti nastoupily do svých nových kontejnerových tříd. Za normálních okolností se dá říct, že děti by do svých třít mohly nastoupit koncem kalendářního roku. Takto se jim umožnilo nastoupit do tříd daleko dříve a zahájit výuku ve vyhovujících prostorech.
Přiznávám, v rámci přípravy i realizaci došlo k řadě chyb, novým výzvám a problémům, které se musely řešit a odstranit. Nešlo vše jednoduše a hladce. Ale šlo to. Důležitá byla myšlenka, vize a cíl a najít vhodné řešení a ochota udělat nemožné. Ne pro sebe, ne pro politiku, ale pro naše děti a naše město, ve kterém žijeme. Není potřeba mít město jako vzor pro ostatní města, ale funkční město příjemné pro život nás všech. I když to stojí velké úsilí a ochotu udělat něco navíc. Vždy je lepší začít a dělat menší smysluplné projekty než mít vizi velkých projektů, které skončí v šuplíku pro nedostatek investic a říkat, že to nejde. Podobně se tak může zrealizovat nová mateřská školka.
Důležité je mít dostatečný prostor a pozemek a dobrý tým, který práci dotáhne do konce.
Je to můj názor, pohled a zkušenost. Bude spousta znalých, kteří mě budou brát za slovo, vést diskuze, ale nikdo z nich neřešil, co jsme museli řešit my. Až tím projdou, můžeme se o tom pobavit a sdělit si poznatky. Připomínám, že to nebyla vždy práce jednoho člověka, ale týmová práce více lidí z města, městského úřadu, škol a školek. Společný zájem se stal společným cílem. Toto je jen stručný námět, jak město může zdárně postupovat při zajištění kontejnerové mateřské školy a zajistit dostatečnou kapacitu v mateřských školkách bez náhradních řešení v Domově pro seniory nebo na úkor prosperujícího mateřského centra. Snad si vezme i jako příklad rekolaudaci prostor družiny na třídy v základní škole. Třeba se dočkáme a neskončí celá akce v šuplíku. Necháme se překvapit.
Za STAN Mníšek pod Brdy, Pavla Duchoňová